Oleje silnikowe – charakterystyka
Oleje silnikowe mogą być rozmaite. Czym jednak się od siebie różnią? Syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne różnią się przede wszystkim bazami olejowymi, a także pakietami dodatków uszlachetniających. W dzisiejszych czasach najwięcej prac prowadzi się nad olejami syntetycznymi i to właśnie one są najczęściej rozwijane. Dzięki temu oleje są o wiele lepiej dopasowane do wymagań producentów silników, a same silniki zyskują większą trwałość i sprawniej pracują.
Dodatkowo syntetyczny olej do silnika jest bardziej stabilny termicznie i może pracować w wyższej temperaturze oraz w większych naciskach na smarowane powierzchnie. Ma wpływ także na zmniejszenie zużycia części silnika i oporów tarcia, jest również paliwooszczędny. Oleje samochodowe syntetycznie o wiele lepiej niż mineralne dbają o czystość silnika, ponieważ redukują osady w nim, a także wydłużają okres pomiędzy wymianami oleju. Ułatwiają też rozruch w niskiej temperaturze. Właśnie to wszytko sprawia, że oleje syntetyczne coraz częściej używa się w nowych autach.
Który z rodzajów jest najlepszy?
Oczywiście z powyższych objaśnień można wydedukować, że zdecydowanie wyższa jakość posiadają oleje syntetyczne, ponieważ mniej zmieniają lepkość podczas zmian temperatury. To, że są odporne na wysokie temperatury sprawia, że nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika przyspieszając jego zużycie. Jednocześnie są wystarczająco płynne w niskich temperaturach (mogą zachować płynność nawet w temperaturach do -60 stopnia Celsjusza). Niezwykle ułatwia to uruchamianie silnika w zimie.
Dodatkowo dbają o czystość silnika, a także umożliwiają większą oszczędność paliwa. Zapewniają również, że silnik jest lepiej zabezpieczony przez zużyciem. Oprócz tego wolniej się wyczerpują oraz starzeją, dlatego mogą pracować w tak zwanym „trybie LongLife”, a nowsze technologie umożliwiają spełnienie niestandardowych wymagań.
Całkowite, pełne syntetyki oferują więcej korzyści. Przewyższają oleje mineralne, czy nawet półsyntetyczne pod każdym jednym względem użytkowania oraz ochrony. Właśnie z tego powodu większość europejskich producentów zaleca, by stosować oleje syntetyczne w najnowszych modelach samochodów.
SW-40,15W-40 itd. Co oznaczają dane wartości?
Takie wartości określają lepkość oleju, czyli konkretniej mówiąc opory oleju przed płynięciem (dosyć często lepkość myli się z gęstością, co jest dużym błędem) i wywodzą się z klasyfikacji SAE. Indeks z literą „W” określa lepkość w niskich temperaturach.
Faktycznie, oleje syntetyczne są najlepsze 😉