Olej silnikowy na dany sezon to przeszłość. Gdyby było inaczej, serwisy motoryzacyjne przeżywałyby oblężenie już nie tylko z powodu wymiany opon, ale także z konieczności wymiany oleju silnikowego na zimowy. Obecnie, producenci samochodów zalecają wymianę oleju silnikowego po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów, ewentualnie co najmniej raz w roku. Czy lepiej dokonać wymiany przed zimą?
Istotny wpływ na eksploatację samochodu zimą ma wybór oleju silnikowego o odpowiedniej jakości. Pod tym względem oleje syntetyczne zdecydowanie wiodą prym. W przypadku odmian mineralnych wymiana oleju przed zimą może być słuszna. Olej silnikowy traci swoje parametry z każdym pokonanym kilometrem. Efektem tego jest zmiana właściwości fizykochemicznych. Dotyczy to między innymi właściwości niskotemperaturowych, od których zależy sprawne działanie auta zimą. W przypadku olejów syntetycznych zmiany są bez wątpienia wolniejsze, a olej dłużej zachowuje efektywność.
Dlaczego warto wybrać olej silnikowy syntetyczny?
Nowoczesne oleje syntetyczne po uruchomieniu silnika szybko docierają do główki tłoka, skrajnych łożysk korbowodowych i innych daleko położonych punktów smarowania. Olej mineralny natomiast, w niskich temperaturach potrzebuje nawet kilkunastu sekund na zabezpieczenie wszystkich elementów silnika, co jest znacznie gorszym wynikiem niż ma to miejsce w przypadku syntetyku. Dlaczego olej jest tak ważny? Niedostateczne smarowanie może spowodować poważne uszkodzenia, które nie zawsze są widoczne natychmiast, ale po pewnym czasie ujawniają się w postaci np. nadmiernego zużycia oleju silnikowego, niskiego ciśnienia sprężania i spadku mocy silnika.
Zachowanie płynności oleju w niskich temperaturach ułatwia rozruch silnika oraz pozwala lepiej odprowadzać nadmiar ciepła. Dlatego jeżeli zależy Wam na dobrej ochronie jednostki napędowej zimą, warto stosować oleje syntetyczne a przede wszystkim przestrzegać zalecanych wymian serwisowych. W ten sposób będziecie mieli pewność, że olej zachowuje swoje właściwości, co jest szczególnie ważne przy trudnych warunkach eksploatacyjnych.