Silnik zużywa olej w odpowiednim tempie, zależnym od pracy i osiągów. Niewielka część oleju, który smaruje gładź cylindra, musi tam pozostać i zostaje spalona, w momencie przedostania się ponad tłok. Olej pod wpływem wysokich temperatur paruje, a jego opary są odsysane i spalane przez silnik, ewentualnie usuwane na zewnątrz przez odpowietrzniki miski olejowej.
Poziom oleju w silniku samochodowym to bardzo ważna kwestia. Olej w silniku służy m.in. do smarowania obracających i przesuwających się elementów, a także odprowadzania do miski olejowej dość dużej ilości ciepła wytwarzanego w trakcie spalania paliwa. Czerwona kontrolka sygnalizująca brak smarowania oznacza, że przegapiłeś bardzo ważny moment – nie sprawdziłeś i nie uzupełniłeś poziomu oleju w silniku. Konsekwencje? – nawet bardzo krótka praca w takich warunkach momentalnie niszczy silnik w niebywały sposób. Jak często i w jaki sposób należy sprawdzać poziom oleju w samochodzie?
Do pomiaru poziomu oleju silnikowego służy wskaźnik prętowy, zwany potocznie bagnetem. Wyznaczone na nim znaki odpowiadają minimalnej i maksymalnej wartości poziomu oleju w misce. Ilość oleju wahająca się między znakami min. i max. powinna wystarczyć na około pięćdziesiąt godzin pracy silnika w normalnych warunkach. Dlatego poziom oleju powinno sprawdzać się nie rzadziej niż raz na pięćdziesiąt godzin, co średnio przekłada się na 500-1000 przejechanych kilometrów. Częściej można to robić w samochodach nowych, w których niedotarte silniki potrafią spalać dużo więcej oleju przez pierwsze kilka-kilkanaście kilometrów.
Po otwarciu maski silnika szukamy bagnetu, który zależnie od modelu, wygląda nieco inaczej: żółty, czerwony, a czasem nawet czarny. Po zlokalizowaniu, wyciągamy go. Będzie cały zachlapany olejem, dlatego przyda się kawałek szmatki, by go wytrzeć. Następnie wsuwamy go do końca na swoje miejsce i znów wyciągamy, zwracając uwagę na to, czy ślad oleju znajduje się pomiędzy znakami min. i max. – czasami są to tylko dwie kreski. Ważnym jest by bagnet trafił na swoje miejsce, wsunięty do końca i mocno zakręcony. W przeciwnym wypadku olej zostanie 'wydmuchany’ przez otwór kontrolny.
Chcąc sprawdzić poziom oleju w samochodzie należy pamiętać, że robi się to zawsze przy chłodnym silniku. Fachowcy zalecają odczekać minimum godzinę od zakończenia jazdy. Wszystko po to, by cały olej spłynął do miski. W przeciwnym razie zawsze okaże się, że oleju jest za mało, co nie odpowiada stanowi autentycznemu. Samochód powinien stać także na płaskiej, poziomej powierzchni, co pozwoli uzyskać dokładny odczyt.