Samochody używane nieustannie cieszą się w Polsce ogromną popularnością. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest ich wyraźnie niższa cena. Kupujących nie odstrasza nawet fakt, iż auta takie zaraz po zakupie wymagają zwykle kilku niezbędnych inwestycji. Jedną z nich jest sprawdzenie stanu oleju, połączone najczęściej z jego całkowitą wymianą. Czy wybór oleju właściwego dla samochodu używanego faktycznie jest tak trudny, jak zwykło się powszechnie uważać?
Zrób przegląd nowo zakupionego samochodu
Zakup samochodu używanego zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Aby ryzyko to zminimalizować, należy nie tylko starannie obejrzeć auto przed zakupem, ale i zaraz po nim. Przegląd taki możliwy jest do przeprowadzenia własnymi siłami, zwłaszcza w zakresie układu smarowania silnika i stosowanego w nim oleju.
Do uzupełnienia poziomu lub wymiany oleju warto przygotować się już na etapie kupna samochodu. Najprostszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie u sprzedającego informacji na temat używanego oleju oraz czasu jego ostatniej wymiany. Mając te informacje, możemy łatwo określić, kiedy i jakiego rodzaju olej powinniśmy dolać do układu. Jeśli jednak poprzedni właściciel auta nie wzbudził naszego zaufania bądź też wolimy postąpić zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania, powinniśmy dokonać całkowitej wymiany oleju zaraz po powrocie do domu.
Stosuj olej syntetyczny również do aut używanych
Istnieją trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych – coraz rzadziej używane i produkowane z destylatów ropy naftowej oleje mineralne, zawierające dodatki uszlachetniające oleje półsyntetyczne oraz uchodzące za najlepsze oleje syntetyczne. Podstawową zasadą, jaką należy kierować się przy wymianie oleju w samochodzie używanym (i nie tylko), jest ścisłe stosowanie się do zaleceń producenta auta. Jeśli nie mamy informacji na temat zalecanego przez producenta oleju lub też wiemy, że poprzedni właściciel się do nich nie stosował, najbezpieczniej jest postawić na olej syntetyczny dobrej marki (sprawdź oleje silnikowe w Ucando.pl)
Między bajki można włożyć opinie, jakoby w samochodach używanych (zwłaszcza tych kilkunastoletnich) powinno się stosować wyłącznie oleje mineralne lub – w najlepszym razie – półsyntetyczne. Co ciekawe, badania przeprowadzone przez Mobil 1 wskazują, że w mit ten wierzy co piąty polski kierowca. A jak jest w rzeczywistości?
W rzeczywistości fachowcy zalecają oleje syntetyczne zarówno do aut, nowych, jak i używanych, zwłaszcza w przypadku, gdy nie wiadomo, jakiego oleju używał poprzedni właściciel pojazdu. Dolanie oleju syntetycznego do konwencjonalnego nie tylko nie doprowadzi do rozszczelnienia silnika, ale i podniesie efektywność tego drugiego.
Sprawdź zalecenia producenta lub dystrybutora
Do mitów zaliczyć należy również przekonanie, jakoby samochody używane z instalacją LPG wymagały specjalnych olejów silnikowych. Wprawdzie w autach tych faktycznie zaleca się stosować wyłącznie dobrej jakości oleje do smarowania, a ich wymiana powinna następować częściej niż w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi, jednak i tutaj stosowanie się do zaleceń producenta w zupełności powinno wystarczyć. Podobnie rzecz ma się w przypadku popularnych diesli. W razie jakichkolwiek wątpliwości, czy konkretny olej jest odpowiedni dla naszego samochodu, warto zasięgnąć informacji u jego producenta lub dystrybutora.