Niektórzy twierdzą, że samochód to skarbonka bez dna. Często wygórowane cenniki serwisów samochodowych potrafią wprawić w osłupienie, dlatego spora część kierowców próbuje naprawiać i kontrolować stan swojego auta na własną rękę. O ile z poważnymi awariami lepiej udać się do wyspecjalizowanego serwisu, tak z drobnymi pracami wspomagającymi prawidłową eksploatację możemy poradzić sobie sami. Jedną z prostych czynności, które wykonać możemy mając do dyspozycji odpowiednie miejsce, odrobinę wolnego czasu i smykałki jest wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów.
O ile wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów nie jest rzeczą nad wyraz skomplikowaną, o tyle w przypadku skrzyń automatycznych zabieg ten nie jest aż tak prosty. Przedstawiamy Wam podstawowe zasady wymiany oleju w skrzyni automatycznej – zapraszamy do lektury.
Przygotowanie do wymiany
Przygotowując się do samodzielnej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów musimy zapewnić sobie odpowiednie warunki pracy. Istotną rzeczą o której powinniśmy pamiętać jest przygotowanie płaskiego podłoża, przy wykorzystaniu kanału rewizyjnego. Ze względów bezpieczeństwa niedopuszczalne jest używanie w tym przypadku jedynie seryjnego podnośnika samochodowego lub popularnie zwanych kobyłek. W sytuacji gdy samochód będzie przechylony nie będziemy w stanie również wylać do końca zużytego oleju.
Kolejną rzeczą którą musimy przygotować przed wymianą oleju jest naczynie, do którego zlejemy przepracowany olej. W zależności od skrzyni biegów w jaką wyposażone jest nasze auto mieści się w niej nawet 10 litrów oleju (w przypadku samochodów osobowych).
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
W celu spuszczenia oleju ze skrzyni biegów należy wykręcić korek spustowy, podłożyć wcześniej przygotowane naczynie np. starą miednicę i odczekać dłuższą chwilę, do momentu aż przepracowany olej wycieknie do końca. Po spuszczeniu oleju należy odkręcić miskę olejową skrzyni, aby wymienić filtr oleju i uszczelki miski olejowej. Ich wymiana jest konieczna ze względu na bezpieczeństwo skrzyni biegów. Zabity filtr może przyczyniać się do zatkania układu i przedostania się szkodliwych zanieczyszczeń. Pamiętajmy, aby dokładnie sprawdzić rodzaj filtra przed jego wymianą.
Kolejnym krokiem jest oczyszczenie powierzchni styku miski olejowej i uszczelki. Następnie zamocować należy nową uszczelkę i dokręcić śruby mocujące miskę.
Po dokonaniu powyższych czynności i ich dokładnym sprawdzeniu możemy zabrać się za zakręcenie korka spustowego. Nie zapominajmy o precyzyjnym oczyszczeniu gwintu zarówno na korku, jak i w misce olejowej. Kolejnym krokiem jest nałożenie nowej uszczelki korka i dokładne dokręcenie go z odpowiednią siłą.
Po dokonaniu czynności serwisowych przechodzimy do uzupełnienia poziomu oleju, dedykowanego do automatycznych skrzyń biegów. W zależności od producenta, parametrów i jakości, ceny oleju kształtować się mogą na poziomie od 30 do nawet 200 zł za litr. Po uzupełnieniu zbiornika odpowiednią ilością oleju należy uruchomić silnik – skrzynia biegów wskazywać powinna pozycję P – i sprawdzić jego poziom. W zależności od wersji pojazdu jaki posiadamy odbywać może się to za pośrednictwem tradycyjnego bagnetu lub czujników i komputera. W sytuacji, gdy oleju jest zbyt mało należy wyłączyć silnik i uzupełnić niedobór.
Pierwsza wymiana oleju powinna mieć miejsce po przejechaniu 100 tysięcy km, a każda kolejna co 30 tysięcy.
Dobrze dobrany olej to podstawa
Prawidłowy wybór oleju jest sprawą kluczową. Często koncerny motoryzacyjne wykorzystują w swoich konstrukcjach separatywną chłodnicę oleju skrzyni biegów, ze względu na możliwość przegrzewania się przekładni automatycznej przy dynamicznej jeździe. Pamiętajmy, że wraz ze wzrostem temperatury pracy środka smarującego zmniejsza się jego lepkość – dlatego właśnie olej musi być dostosowany do warunków pracy przekładni.
W momencie zaobserwowania jakichkolwiek niepokojących objawów i nieprawidłowości w pracy skrzyni automatycznej lub wycieku oleju należy koniecznie udać się do zaufanego i wyspecjalizowanego serwisu samochodowego.
Utylizacja oleju
Samodzielna wymiana oleju ma jednak swoje minusy, gdyż wiąże się z koniecznością jego utylizacji. Ze względu na zdrowie oraz w trosce o środowisko naturalne nie możemy i nie powinniśmy wylewać oleju byle gdzie. Wielu „specjalistów” twierdzi, że przecież olej to ropa, czyli naturalny składnik – jest to oczywiście prawda, jednak już związki ropopochodne stosowane w olejach są toksyczne i stanowią jedno z największych zagrożeń dla środowiska. Jeżeli chcesz zasięgnąć porady w sprawie utylizacji zużytego oleju zapraszamy do naszego poprzedniego artykułu „Zużyty olej po wymianie – co z nim zrobić?”.