W ostatnim poradniku pisaliśmy o wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów. Podobnie jak w opisanym wcześniej przypadku, tak i w przypadku manualnej skrzyni biegów, wymiany oleju dokonać można samodzielnie – wystarczy trochę wolnego czasu i odpowiednie miejsce.
O ile z poważnymi awariami warto udać się do wyspecjalizowanego warsztatu lub serwisu samochodowego, tak w przypadku wymiany oleju możemy dokonać tego sami.
Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów jest stosunkowo prosta. Rozpocząć należy od wykręcenia korka spustowego, dzięki czemu olej samoczynnie będzie mógł wyciec do podstawionego przez nas naczynia odpowiedniej wielkości i pojemności. Warto zadbać o to, aby samochód zaparkowany był wówczas na płaskim podłożu. Ze względów bezpieczeństwa niedopuszczalne jest używanie w tym przypadku jedynie seryjnego podnośnika samochodowego lub popularnych kobyłek, ponieważ w chwili gdy samochód będzie przechylony zużyty olej nie będzie w stanie do końca wyciec do przygotowanego zbiornika. Następnie po zamocowaniu korka spustowego możemy ponownie napełnić skrzynię biegów nowym, odpowiednio dobranym olejem – zgodnym z zaleceniami producenta, wlewając go przez otwór wlewowy zabezpieczony korkiem.
Istotne jest, aby po wymianie oleju przeprowadzić próbną jazdę, aby upewnić się, że skrzynia pracuje prawidłowo i nie dochodzi do wycieków.
Pamiętajmy, że w trakcie eksploatacji samochodu w oleju zbierać się mogą zanieczyszczenia oraz opiłki, dlatego ważne jest aby regularnie wymieniać środek smarny. W zależności od zaleceń ze strony producenta naszego auta wymiany oleju w skrzyni biegów dokonuje się co 40, 80 lub 100 tysięcy km.