Filtr oleju na straży Twojego samochodu

Filtry oleju

Na dystansie 15 tys. km każda kropla oleju silnikowego przepuszczana jest przez filtr oleju ok. 50 tys. razy. Tak dokładne filtrowanie jest niezbędne dla uniknięcia wielu poważnych awarii silnika. Aby jednak dawało ono gwarancję skuteczności i bezpieczeństwa, musi odbywać się z udziałem filtra naprawdę dobrej jakości. Dlaczego jest to takie ważne?

Znaczenie filtrów oleju

Filtry oleju montowane we współczesnych samochodach zbudowane są tak, aby mogły zatrzymać wszelkiego typu zanieczyszczenia o średnicy większej niż 1/50 mm. Gdyby nie filtry, zanieczyszczenia te dostawałyby się przez smoka i pompę oleju prosto do miejsc smarowanych, a to z kolei oznaczałoby bardzo poważne zagrożenie dla wszystkich elementów, które powinny być chronione przez olej silnikowy. Choć wydawałoby się, że zanieczyszczenia w rodzaju drobinek, pyłków czy włókien nie mają prawa wyrządzić jakiejkolwiek krzywdy solidnym, stalowym elementom silnika, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Dlaczego?

Każde, nawet najmniejsze ziarenko piasku jest materiałem o wiele twardszym niż łożyska wału korbowego lub rozrządu wykonywane z hartowanej stali. Po przedostaniu się wraz z olejem do układu smarowania, ziarenka te będą wbijać się w metal łożyska i z każdym kolejnym obrotem żłobić mikroskopijne bruzdy w wale korbowym. Z kolei pojedyncze włókna oderwane od materiału używanego np. przez mechanika, może akurat należeć do tej grupy włókien, których odporność na rozciąganie jest zdecydowanie większa niż odporność aluminium, z którego zbudowana jest głowica silnika. Czym to grozi? Jeśli włókno takie dostanie się do oleju i wraz z nim dotrze do wału rozrządu, może po jakimś czasie doprowadzić do zniszczenia łożyska. Jak można zapobiec podobnym sytuacjom?

Ostatnia linia obrony przed zanieczyszczeniami

Aby ustrzec się przed zgubnym dla silnika wpływem zanieczyszczeń mogących krążyć w oleju samochodowym, należy przede wszystkim zadbać o maksymalną czystość podczas jakichkolwiek prac nad rozłożonym silnikiem. To samo dotyczy też momentu wymiany lub uzupełniania poziomu oleju.

Ponieważ jednak trudno polegać wyłącznie na procedurach zachowania czystości, w układzie smarowania montuje się od dawna filtry olejowe, które stanowią ostatnią linię obrony przed zanieczyszczeniami. Zazwyczaj wszelkie osady i zanieczyszczenia, które dostały się do oleju, osiadają na dnie miski olejowej, dokąd trafiają wraz z ociekającym olejem. Filtr oleju służy temu, aby zatrzymać wszelkie zanieczyszczenia, które nie zostały zatrzymane w misce olejowej i nadal krążą w układzie.

Dodano: 23 marca 2018
Liczba komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *