Płyny do chłodnic

Praca układu chłodzenia ma za zadanie nie dopuścić do wzrostu temperatury silnika ponad maksymalny poziom. W tym celu wykorzystywane są płyny do chłodnic, które pomagają utrzymać optymalną temperaturę silnika na poziomie 90-100°C. Stosowane są w samochodowych układach chłodzenia zamiast wody.

Zastosowanie samej wody w układzie chłodzenia może skutkować awarią silnika na skutek jej zagotowania się. Płyny do chłodnic charakteryzują się niższą niż woda temperaturą krzepnięcia i wyższą temperaturą wrzenia. Oznacza to, że mogą być one wykorzystywane w szerszym zakresie temperaturowym. Płyny do chłodnic produkowane są na bazie glikolu etylenowego lub glikolu propylenowego w różnych odmianach. W zależności od składników różnią się one swoim przeznaczeniem. Płyny dostępne na polskim rynku najczęściej składają się z mieszanki glikolu i wody w stosunku pół na pół. To zapewnia odporność na zamarzanie do temperatury mniej więcej -35°C do nawet -38°C.

Rodzaje płynów

Płyny do chłodnic sprzedawane są najczęściej w postaci gotowego roztworu wodnego lub koncentratu do rozcieńczenia z wodą destylowaną lub zdemineralizowaną. Zawierają dodatki zapobiegające pienieniu się płynu, powstawaniu kamienia kotłowego, korozji, czy uszkodzeniom gumowych elementów układu chłodniczego.

Poziom płynu chłodniczego można monitorować poprzez sprawdzenie poziomu cieczy pod maską, demontując korek chłodnicy lub w zbiorniczku płynu chłodniczego. Jego poziom powinien utrzymywać się między minimum, a maximum znajdującym się na skali.

Jaki płyn wybrać

Na rynku dostępnych jest wielu producentów płynów do chłodnic. Wśród najpopularniejszych znajdziemy Orlen, Boryszew, 4Max, Castrol, Motul, Prestone, Valvoline, Total, K2, Febi Bilstein, Maxgear.

Dodano: 20 maja 2013
Liczba komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *